2009. április 27., hétfő

Az új netbookom és amire használom

Véleményem szerint a netbook az aminek a notebook kellene lennie: hordozható. Elhatároztam hogy veszek én is egyet, lássam mit tudok kihozni belőle. Nagyon tetszik a netbookokban hogy nem kell nagyon messzire menjek, hogy találjak olyat, amin minden egyszerüen müködik hardware szempontból Linux alatt.

Visszonylag kevés keresgélés után az MSI Wind mellet döntöttem, annak ellenére hogy azt vitték vissza a legtöbben, egyszerüen ez a modell felelt meg legjobban a követelményeimnek. Tehát megrendeltem, vártam, elmentem a kézbesitő cég raktárába, kifizettem és átvettem a netbookot(Fan curier rulz), hazamentem és megtapasztaltam azt amit mindenki más aki ilyet vett.

Az MSI Wind egy jó modell, jó hardwaree van jó árban, viszont a nagy problémája a software, ott elvérzik kegyetlenül, SUSE Linux Enterprise Desktop(SLED) van rajta előtelepítve, aminek az előnyei az, hogy van rajta flash, java illetve skype alapból, kb ennyi az előnye, viszont a hátrányai kegyetlenek. Ez nem egy anti-SUSE post akar lenni, jó magam is használok openSUSE-t és meg vagyok elégedve vele, nem is lett volna probléma, ha SLED helyett openSUSE lett volna rajta(akinek nem esett volna elsőre le, a kettő nagyon nem ugyanaz). Tehát az egyetlen probléma azzal hogy SLED volt előtelepítve a netbookra, az hogy SLED volt rá telepítve. Enterprise operációsrendszer egy netbookra? WTF?

A nagy probléma a SLED-el, hogy nem netbookra tervezték, hanem nagyvállalatok desktopjaira, csak 3 problémát említek meg erről, ami engem elídegenített attól, hogy SLED-et használjak rajta, annak ellenére, hogy openSUSE-t boldogan használok:

- a képernyő beálitásoknál nem tudtam rákapcsolni a nagy(22''-es) képernyőmre úgy hogy annak natív rezolucioóját használjam, még tippet sem adott hogy esetleg ha xorg.conf kedvemben lennék akkor hol keressem a szügséges beállitásokat, nem mintha a 21. században túl sok kedvem lenne conf fájlokat szerkeszteni azért hogy müködjön rendesen a képernyőm

- a hállózat beálitás iszonyú friggid rajta, egy netbooknál illetve laptopnál elvárom hogy minél könnyeben menjen a hálózat, viszont a SLEDnél: root jelszó, YAST, kérdések amikben szerepel /etc/resolv.conf. Azt hiszem kb, ezt el is magyaráztam ezekkel a kulcsszavakkal, nem akarok nagyon belemenni a teknikai részletekbe, lényeg, hogy nehéz használni, nem hordozható gépre való.

- szoftware telepitési pokol, akartam volna egy JDK-t meg egy két egyébb finomságot feltelepíteni, de rá kellet jönnöm, hogy nincsenek betéve a YAST-ba a tárolok, gondolom magamban, hát ez nem probléma, rákeresek a googleben és beteszem, csak nem lehet nehéz, nem is lett volna, viszont csupán egy dolog akadályozott meg, az hogy nem léteznek SLED-es tárolok csak valami DVD-ről lehet telepíteni dolgokat.

Tehát röviden és tömören megfogalmazva az MSI a linuxos szériáját a disztribució megválasztásánál rontotta el, de ott végzetesen, ami nagy kár mert tényleg jó gép.

Szerencsémre a Jaunty-t pont egy nappal később adták ki, úgyhogy nem haboztam gondolkodás nélkül feltelepítettem az Ubuntu Netbook Remix-et amin ugyancsak müködött minden viszont megoldotta a SLED hiányosságait.

Annyira megtetszett ez a netbookos dolog, hogy elmentem és vásároltam egy wireless routert és egy Logitech billentyüzetet. Tehát végeredményben van:

- egy nagy kapacitásu hard diskkel rendelkező asztali PC-m
- egy hagyományos laptop
- egy erősitő szép nagy hangfalakkal ellátva
- egy wireless router
- illetve egy USBs billentyüzet

Sokan azért kritizálják a netbookokat, mert kicsi a képernyőjük illetve billentyüzetük, ami legtöbbször előny, de amikor itthon vagyok hátrány a 22''-es képernyő mellet, viszont senki se tiltja meg hogy azt szépen bedugjam a netbookomba és kihasználjam a netbookommal is. Tehát amikor itthon vagyok akkor használhatom 1680x1050-es felbontással és egy USBs billentyüzettel mint egy normál asztali PC-t, amikor viszont megyek egyetemre meg hasonló helyekre, akkor egy kicsi, könnyen hordozható netbookként használom.

Egy másik fontos dolog az életemben az a zene, viszont ebben a felállásban van 3 gépen és 1 erősitő, szerencsémre itt jön be az XMMS2, ami segítségével meg tudom csinálni hogy egy gépről menjen a zene, viszont a többiről tudjam irányítani, amit a wireless hálózat segitségével gyakorlatilag akárhonnan tudok csinálni a lakásból.

Amit nem említettem még hogy ennek a modellnek nagyon jó az 1.3 MPes kamerája, ki tudtam menni vele az erkélyre és akivel éppen skypeoztam gyönyörködhetett a kilátáson.

Webprogramozók figyelem: ez a kis netbookocska megbír egy virtualboxot illetve egy netbeanst egyidőben.

Persze amit még eddig csináltam ezekkel a kütyükkel még mindig kevés, még mindig hiányzik egy webes torrent kliens illetve hallotam hogy a pulse audio segitségével át tudok irányitani hangokat egyik gépről a másikra, de ez már a jövő titka.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése