2008. december 6., szombat

A böngészők helyzete manapság

Sajnos a választék igen rosz manapság az internetes böngészők terén, leginkább azért mert egyes cégek, nevezetesen az Adobe a webet csak Internet Explorer és Firefoxként képzelik el.

Mivel én KDE-t használok(nem mintha az előző postjaimból nem lenne nyilvánvaló) arról tudok beszélni, hogy mennyire rosz a választék egy KDE felhasználó számára:

Konqueror - a KDE alap böngészője, sajnos legikább az Internet Explorerre emlékeztet, keveset tud illetve nem igazán lehet hozzá bővitményeket kapni és sok oldalon, többek között a GMailen azt kell hazudja hogy Firefox hogy jó kódot kapjon, annyi előnye van, hogy az összes böngésző közül a legjobban integrálódik a KDE-be

Opera - sokan gondolhatnak arra, hogy ez zárt forráskódu, de legalább müködik és gyors, viszont semmi KDE integráció, de jobb egy fokkal mint a Firefox ilyen téren, gyors és elég jól használja a memóriát, viszont flash videóknál elvérzik, bővitési lehetőség nincs, viszont alapból elég sok funkciója van

Firefox - a 3-as verzióban toltak ki legjobban a fejlesztők a KDE felhasználókkal, azzal hogy olyan erősen GNOME orientált böngészőt csináltak belőle, egy két bővitménnyel illetve hackes megoldással ezt orvosolni lehet 90%-ban, de a memória illetve processzor étvágyát nem, továbbra is zabálja az erőforrásokat, de legalabb nem annyira mint a 2es verziója, flash támogatásban viszont a legjobb

Chrome - ez egy gyors böngésző, viszont, túl egyszerü, nem integrálódik semmilyen linux desktoppal, wine alatt fut, ami részben jó, mert viszonylag jól megy a wineos flash, sajnos a google nem igazán akar betörni vele a piacra, még nem adott ki stabil verziót belőle és a Konquerorhoz hasonlóan


Remélem idővel ez a helyzet javul, a html5ös első draftje felkeltette bennem a reményt, hogy egyszer nem kellesz a flash playertől függjünk ha a streamelős videót akarunk nézni a weben és végre lesz egy standard amit minden böngésző követni fog.

10 megjegyzés:

  1. Látom KDE-sekkel tényleg jól kitoltak, helyesírás-ellenőrzőjük sincsen :-(

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Azért szerintem ennyire nem rossz a helyzet. Én is KDE-t használok, és pl a Konqueror-ral egészen meg vagyok elégedve. Ez a leggyorsabb Qt-s jelenleg, a Firefox pluginjai működnek (flash, java, stb) csak az extension-ök nem, viszont az AdBlock alapból benne van.

    Opera nekem tetszene, a 10.0-ban már lesz shared Qt, viszont a 64Bit-es kiadással folyton elmaradnak, ezért nem tudtam a legújabbat még kipróbálni. Ha jól működik, nem baj hogy zárt. (Reklám blokk végül került bele? - Na azt nem szeretem)

    Firefox 3-hoz van KDE4-es kinézet, és ugyan túl szép nem lesz tőle, de egyszer-egyszer használható.

    Chrome-ot inkább felejtsük el, amíg nincs natív linuxos verzió.

    Amit még esetleg érdemes lenne megnézned az az Arora, ami Qt+Webkit alapú, de még erősen fejlesztés alatt van. Hamarosan flash támogatást is kap és lassan-lassan stabilodik. A Webkites alapok miatt meg szépen jeleníti meg az oldalakat (többnyire).

    VálaszTörlés
  4. Hopsz, bocsi a duplázásért, elsőre errort dobott és azt hittem hogy nem ment el... I <3 Blogger.

    VálaszTörlés
  5. Már van 64 bittes verziója a 10-es operának, de abban egyelőre minden a régi, csak azt akarták megmutatni hogy átmennek vele az ACID3 teszten. Nekem is tetszik annak ellenére hogy zárt, nem is azzal van baj, hogy nem lehet bővíteni, mert nagyjából minden számomra fonos funkció alapból benne van, de a flash videóknál egyszerüen elvérzik, még mindig nem megy olyan simán mint Firefox alatt.

    A firefox 3assal a legnagyobb problémám az, hogy annyira beleintegrálták a GNOME-os dolgokat hogy az már fáj, a file dialog a legrosszabb ezek közül, nem értem, fájt a kezük még a KDEs file dialogra írni egy iffet....

    Az Arorát megnéztem de egyelőre nekem még mindig csak Proof of Conceptnek tünik, hogy igenis lehet böngészőt csinálni a QtWebkittel, flash támogatás nélkül meg alapból kiesik.

    VálaszTörlés
  6. Szerintem sem katasztrófális a helyzet KDE terén. A KDE 4-ben a Konqueror csak mégjobb lett, a 3-as nekem túl lassú sajnos, még egyszerű oldalaknál is.

    A Firefox 3 lehet, hogy nincsen integrálva rendesen, de dolgoznak a Qt-os változaton is, addig én használom a GTK-Qt kiegészítővel, amivel nem is olyan rossz a helyzet. Gyorsaságára nincsen panasz nálam, pedig most van rajta elég sok extension és nem két oldal van eltárolva könyvjelzők között.

    Opera nem nagyon foglalkoztat, nem szabad szoftver, és a megjelenítése túlontúl szabványkövető, amivel csak saját maguk toltak ki a norvégok, mert az átlagfelhasználót nem érdekli a szabvány, csak működjön.

    Arora-t én is ismerem, hogy a 4.5-ös Qt kijön, akkor lesz benne Flash támogatás, amúgy szupi kis alapböngésző.

    A Chrome-nak pedig még kell legalább 1 év szerintem, hogy a Firefox 1.0-át beérje, számomra elég idegen még Windows-on is. Csomó konvenciót felrúgtak benne, amivel nem fognak túl sok felhasználót elcsábítani sehonnan sem, szerintem hasonló sorsra jut, mint az Opera: csomó apró jó megoldások, de túl sok változtatás ahhoz, hogy igazán elterjedjen.

    VálaszTörlés
  7. Firefox-qt? Valójában soha nem próbáltam, csak kíváncsi lennék azzal mi a helyzet.

    VálaszTörlés
  8. A firefox-qt jelenlegi állása:

    - sehol egy használható build
    - sehol senki nem látott és nem tud semmit, utólsó hírek szerint a Nokia segit nekik ebben

    A qt még nem fogja azt jelenteni, hogy teljesen KDEs feelingje lesz a böngészőnek, de egy fokkal garantáltan jobb lesz.

    "megjelenítése túlontúl szabványkövető"

    Ha tudnád hogy mennyi probléma van a weben a nem-szabványkövetés miat...

    Áltagfelhasználóként te csak azt látod hogy egy lap müködik IE alatt, müködik FF alatt és nem müködik semmi más alatt, de aki programozza ezeket a honlapokat, mindig arról álmodik, hogy bárcsak minden böngésző szabványkövető lenne.

    Most itt nem a W3C szabványkövetésről van szó hanem arról, hogy bármilyen szabványt ha követnének az jó lenne.

    Hidd el felfordul a gyomrom amikor egy scriptben if (IE6) illetve If (gecko) -t látok.

    VálaszTörlés
  9. Valóban készült végül 64bit-es Linuxos Opera10 alpha is, azonban azzal van 1-2 bibi, pl Qt3-at használ, ami finoman out-of-date (mindjárt 4.5 jelenik meg).

    Firefox-Qt fejlesztését követtem egy ideig, de augusztus közepén úgy tűnik hogy elakadtak, azóta sehol egy bejegyzés az SVN-en. Pedig én is nagyon örülnék már neki.

    VálaszTörlés
  10. Itt van firefox-qt build: http://ppa.launchpad.net/kubuntu-experimental/ubuntu/pool/main/f/firefox-qt/

    "Áltagfelhasználóként te csak azt látod hogy..."
    Ne, ne, neee! Nem vagyok átlagfelhasználó :) Tisztában vagyok azzal, hogy mit jelent megírni egy oldalt úgy, hogy minden böngészőben helyesen működjön.

    VálaszTörlés