2008. október 28., kedd

Linux a barátnőmnek

Egy dolgot nem szoktam sose csinálni: valakit rábeszélni vagy kényszeríteni hogy használjon Linuxot, ha jól megvan a kis windowsával

Viszont ha kérnek arra és főképp tudják, hogy mire kérnek, akkor boldogan segítek. A barátnőmnek a szakmája teljesen eltér az enyémtől, éppen ezért ő más szemmel is nézi a számitógépet mint én. Neki az a legfontosabb, hogy müködjön a gépe és alkalmas legyen azokra a feladatokra, ami miat eleve vásárolta. És azok a feladatok nem nagy dolgok csak egyszerüen az alábbiak:

- böngészés
- IM, audio/video chat
- filmezés (aka Multimédia)
- email
- dokumentum szerkesztés
- etc.

Hány ubuntu felhasználó mondaná most nekem hogy ezekre a feladatokra a ubuntu tökéletesen alkalmas?

Szerintem mindegyik.

Ha az utcán megkérdeznék embereket, keresve egy olyat, aki tudná, hogy hogyan kell ezeket csinálni/beállitani linux alatt, mennyi lenne az esélye hogy kapnék valakit aki tudná?

Szerintem nagyon kicsi.

Ez a nagy probléma, amíg nincs ki megmutassa, hogyan kell használni addig az egyszerü ember nem is fogja, a Windowsnak és a Mac OS X-nek is megvannak a maga nehéségei, de *sok* ember van aki ebben segíteni tud, viszont ezúttal a barátnőmnek szerencséje volt ;)

Már volt az Asus F5N laptopján egy Kubuntu, amit szintén én telepítettem fel egy Windows XP mellé, de csak azért hogyha a Windows bedöglik akkor legyen mit használjon, vagy ha egyszerüen kiváncsi, akkor tudja megnézni, mint mondtam nem kényszerítettem rá hogy használja is. Az egyetlen probléma az volt, hogy a lakásukban wireless van, a wireless kártyájának viszont még nem telepítettem drivert.

Amikor jött hozzám akkor elkeseredetten mondta hogy fejezzem be amit elkezdtem, mert egy linkre rákattintott és a Windowsa egyböl vírus teleppé vált, és elege volt, az esett neki rosszul, hogy a legtöbb windows felhasználóval szemben ő tudta hogy mire kell vigyázni, de senki se tökéletes.

Az Asus F5N széria, ugyan erdlélyi viszonylatban jó árban meg teljesítményben, de Linux szempontból egy rémállom:

- a beépített webcamhez kell drivert keresni, kézzel lekmpilálni, az #ubuntu csatin a freenodeon meg azt mondták nekem hogy ez így is marad

- a hangkártyához valami kernel/alsa paramétereket kell megmódosítani hogy müködjön

- a wireless meg egy Atheros, aki tudja, annak nem kell mondjam, hogy az mit jelent

Az első két probléma meg volt oldva, már csak a wireless maradt illetve az, hogy hatékonnyá varázsoljam a rendszert a fentiek alapján.

A wirelesses problémát nagyban nehezítette az, hogy nem volt mivel kipróbájam, tehát vakon kellet dolgozzak és biztosra menjek, ezért az ndiswrappert választottam, aminek már felületet is csináltak mióta utóljára láttam.

Desktopnál a választás maradt a KDE-n, alkalmazásokban meg az alábbiak:

- opera + flash10, egyszerüen azért mert az opera a leggyorsabb, legbarátságosabb és legjobban integrálódik a KDE-vel

- kopete, ami régisége ellenére még ma is egy kiválló IM kliens

- skype, audio/video chatre, mert egyszerüen müködik

- picasa 3-ast képeknek

- amarok-ot zene hallgatásra

- OpenOffice.org-ot illetve Google Docs-ot dokumentum szerkesztésre

- smplayer-t pedig filmekre, mert egyszerüen müködik és gyors

Nem minden szoftware szabad a fentiek közül, ebben tisztában vagyok, de legalább ingyenesek. A célnak megfelelnek és azóta csak annyit kelletett megmutassak, hogy hogyan kell adni egy shellscriptnek futási jogot, illetve a kmailben hogyan kell filtereket csinálni.

Diszklémör: ubuntu alatt mind a 3 fő variánsát értem az ubuntu disztribuciónak, tehát ha azt mondom ubuntu akkor KDE/GNOME/XFCE változatokra együtesen gondolok, kivéve ha diretk úgy hivatkozok rá hogy abból egyértelmü legyen hogy nem mind a 3-ra vonatkozik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése